Valentien Milder

Leidinggevende Wonderwijspool en directeur SamSam

“Wij kiezen er als Wonderwijs heel bewust voor om startende leerkrachten zoveel mogelijk een vaste plek te bieden op een school en niet in de invalpool. Op die manier kunnen we de begeleiding zo goed mogelijk regelen en is het voor de startende collega ook heel duidelijk bij wie hij of zij terecht kan.”

“Je wilt mensen een goede plek bieden waar ze goed tot hun recht komen.”


“Als je in de invalpool werkt kom je steeds op verschillende scholen, je werkt in verschillende leerjaren en met verschillende methodes. Het is dan fijn als je terug kan vallen op je ervaring. Daarom willen we goede ervaren leerkrachten in de invalpool, die het leuk vinden om op verschillende scholen te werken en die het fijn vinden om breed inzetbaar te zijn. Soms past het ook heel goed bij de levensfase waarin iemand zit. Als je bijvoorbeeld een gezin hebt met jonge kinderen is het heel fijn om een tijd geen handelingsplannen te hoeven schrijven, geen rapportbesprekingen te hebben, geen sportdagen of Sinterklaasfeest te hoeven organiseren en al die andere dingen waar je vaak zo druk mee bent. Ook sommige oudere leraren kiezen er heel bewust voor om zich de laatste jaren van hun loopbaan alleen met lesgeven bezig te houden.”

"In de Wonderwijspool zitten de kanjers van Wonderwijs."

“De collega’s van de invalpool vormen echt een team. Het zijn enthousiaste mensen en zij hebben, net als de schoolteams, een aantal keren per jaar een vergadering en studiebijeenkomsten. Daarnaast is er ruimte voor gezellige dingen, zoals een teamuitje of een etentje. Als leidinggevende heb ik ook voortgangsgesprekken met de mensen uit de invalpool. Ik wil graag weten hoe het met ze gaat, of ze nog ontwikkelbehoeftes hebben, of ze nog op hun plek zijn in de pool of dat ze toe zijn aan een nieuwe stap. Ik kom ook af en toe in de klas kijken, zodat ik zie hoe het gaat en feedback kan geven.”