Kernwaarden van Wonderwijs
Wonderwijs bereidt leerlingen voor op een uitdagende
toekomst. De vijf kernwaarden waarop wij ons hierbij baseren,
zijn:
1. vertrouwen
2. respect
3. eigenaarschap
4. verbinding
5. professionaliteit
De ouders van onze leerlingen, onze ketenpartners en andere
externe stakeholders moeten deze kernwaarden in hun contact
en samenwerking met de scholen van Wonderwijs terugzien en
ervaren. Met andere woorden: vertrouwen, respect,
eigenaarschap, verbinding en professionaliteit moeten op alle
niveaus merk- en voelbaar zijn; in ons onderwijs, in onze manier
van samenwerken, in ons werkgeverschap, in onze presentatie
en in onze communicatie.
Vertrouwen
Onderwijs draait per definitie om vertrouwen: ouders
vertrouwen hun kinderen aan ons toe. Ouders geven onze
scholen het vertrouwen en de bevoegdheid een groot deel van
hun pedagogische taak over te nemen. Het is aan ons om dit
vertrouwen waar te maken en een warm en veilig pedagogisch
leer-en werkklimaat te scheppen. Daar hoort bij dat wij
verantwoording afleggen over ons handelen, zowel naar elkaar
als naar kinderen, ouders en andere stakeholders. Vertrouwen
betekent dan ook voor ons: openheid, transparantie (doen wat
we zeggen, zeggen wat we doen) en het ondersteunen van de
ontwikkelbehoeften van leerlingen, ouders en medewerkers.
Respect
Wij vertrouwen op wederzijds respect voor de
levensbeschouwing, godsdienst, geaardheid, culturele en
etnische achtergrond van leerlingen, ouders en medewerkers.
Dat is waarop wij aanspreekbaar zijn én waarop wij elkaar
aanspreken. Onze definitie van respect: we kijken naar elkaar
om, waarderen elkaar en houden rekening met elkaar. Respect is
het startpunt in alle relaties die we aangaan.
Eigenaarschap
Wij streven ernaar dat onze leerlingen (mede)eigenaar worden
van hun ontwikkeling en dat zij kansen leren zien. Zo ontdekken
zij hun talent en hoe zij die tot bloei kunnen laten komen. We
stimuleren het authentiek gedrag van leerlingen en
medewerkers. Medewerkers worden bovendien uitgedaagd al
hun deskundigheid in te zetten om leerlingen hierin zorgvuldig
te begeleiden. Initiatiefrijk gedrag van leerlingen en
medewerkers wordt gewaardeerd en aangemoedigd.
Verbinding
Met verbinding doelen we op de ontmoeting met de ander: met
leerlingen, ouders, medewerkers en andere (educatieve en
maatschappelijke) partners in buurt, wijk, dorp en stad. Want
een mens is mens in relatie tot anderen. Door ons aan elkaar te
verbinden vormen we een waarde(n)volle gemeenschap. We
hebben respect voor elkaar en leren van en met elkaar.
Professionaliteit
Onder professionaliteit verstaan we dat we over de volle breedte
kwaliteit willen leveren; in eerste instantie in ons onderwijs en
onze begeleiding. Ons onderwijs is (in)gericht op het uitdagen
van kinderen om hun talenten te benutten en ontwikkelen. Dit
betekent dat we met een open blik en onderzoekende houding
nagaan hoe we ons onderwijs kunnen laten aansluiten op de
context van de leerling, ouders, school, stichting en stakeholders
(ketenpartners). We staan open voor feedback en tonen de wil
om van fouten te leren. Vanuit onze professionele
nieuwsgierigheid maken we – medewerkers en de organisatie
zelf – voortdurend werk van onze eigen ontwikkeling.
Ga terug naar 'Wij zijn Wonderwijs'