Visie van Wonderwijs
De scholen van Wonderwijs zijn veilige en inspirerende leer- en
werkgemeenschappen waarin leerlingen, medewerkers, ouders
en andere stakeholders zich gekend en (h)erkend voelen. We
zien het als onze opdracht de leerlingen ‘in dialoog te brengen’
met de fysieke en sociale wereld om hen heen.
Ons onderwijs dient drie doelen:
1. Kwalificatie: het opdoen van kennis en vaardigheden die je
in je latere leven nodig hebt.
2. Socialisatie: de vorming tot deelnemer van een
gemeenschap en het overnemen van bestaande normen en
waarden.
3. Persoonsvorming: de persoonlijke vorming tot een
zelfstandig, verantwoordelijk en kritisch individu.
Goed onderwijs verantwoordt zich voor wat het in ieder van
deze domeinen – waartussen een zekere spanning bestaat –
wenst te bereiken. Waar ligt de wenselijke balans? Deze vraag
laat zich alleen beantwoorden in relatie tot de leerlingen op
specifieke momenten in hun onderwijsloopbaan.
We willen onze leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op het
vinden van hun plek in de maatschappij. Ons onderwijs is zo
ingericht dat we alle leerlingen, begeleid door leerkrachten,
uitdagen om hun talenten te ontdekken, optimaal te
ontwikkelen en in te zetten.
De scholen van Wonderwijs staan midden in de samenleving en
werken intensief samen met ouders en andere (educatieve)
stakeholders. Wonderwijs heeft hierin een initiërende en
ondernemende rol: we halen ‘buiten’ naar binnen.
Ga terug naar 'Wij zijn Wonderwijs'